Pozycjonowanie – kto i jak znajdzie Was w sieci?

Kiedy macie już własną stronę internetową lub założony FanPage to dopiero połowa sukcesu. Nawet najlepiej przygotowana domena czy efektowny Facebook niestety nie wystarczą, aby świat dowiedział się o Waszej działalności.  Użytkownik internetu musi Was znaleźć w sieci. Jak to zrobi? Najprawdopodobniej przez wyszukiwarkę Google. Prawie 97% Polaków korzysta waśnie z wyszukiwarki Google.com. Kolejny na liście jest portal bing.com z blisko 2% odbiorców. Ostatnie miejsce na podium zajmuje MSN.com naprzemiennie z Yahoo.com z niespełna 0,5% korzystających (dane z sierpnia 2020r.).

Dlaczego Google.com rządzi?

Co wyróżnia wyszukiwarkę google.com – prostota. Pisząc prostota, mam na myśli tylko jej przejrzystość dla użytkownika. Bo to narzędzie pod względem technicznym jest tak naprawdę bardzo skompilowanym zbiorem algorytmów, dzięki którym wpisując np. słowa “pogoda w październiku” w 0,56 sekundy uzyskacie około 74 mln wyników.

Graficzne przedstawienie zasady wyszukiwania w Google.com

Portal bing.com jest łudząco podobny do wspomnianej powyżej konkurencji, a według niektórych jest skuteczniejszy w wyświetlaniu wyników z wartościową treścią. Czego dowodem może być jedynie 7,38 mln wyników dla frazy “pogoda w październiku”. Skąd różnica? Google w większym stopniu niż Bing bierze pod uwagę profil linkowy strony, zwracając mniejszą uwagę na jakość treści. Dlaczego więc obsługuje aż 97% rynku? Z prostej przyczyny istnieje w naszej świadomości o wiele dłużej, bo od 1997 roku. Bing zaś powstał dopiero w 2009 r. i od tego czasu próbuje nadgonić straty do giganta.

Wyszukiwarki Yahoo i MSN są bardziej portalami informacyjnymi z opcją wyszukiwania fraz. Dla dzisiejszego konsumenta, który nie lubi być rozpraszany i odciągany od wyznaczonego sobie celu – znalezienia odpowiedzi na swoje pytanie, nie są one użyteczne.

Być w Top10 wyników google.com

Skoro już wiecie, że przede wszystkim musicie być widoczni w wynikach “wujka Googla” to musicie też zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli nie ma Was w top 10 wyników, to świata nie podbijecie. Co to właściwie jest ten Top 10? Wyniki wyszukiwarki Google dzielą się na organiczne i płatne. Organiczne to naturalne bezpłatne rezultaty, które wyświetlają się na SERP-ie po wpisaniu danej frazy wyszukiwania. Przykładem płatnych wyników są linki sponsorowane i reklamy tworzone dzięki narzędziu Google Ads.

Przedstawienie różnic między linkami sponsorowanymi a wynikami organicznymi

Top 10 to lista 10 organicznych linków wyświetlanych na pierwszej stronie SERP-a, aby zobaczyć kolejne rezultaty, trzeba przełączyć stronę. Statystyki pokazują, że tylko około 12-15% użytkowników wchodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania, czyli pozycje 11-20. Największy współczynnik klikalności mają zaś pozycje 1-3. Z czasem ta zależność może się zmienić, ponieważ Google co jakiś czas zmienia wygląd listy wyświetlanych wyników. Od paru lat istnieje tzw. Snippet, czyli inaczej pozycja zero. Wynik wyszukiwania wyświetla się w specjalnym oknie na samej górze. Według wielu ekspertów nie jest to dobra pozycja dla firmy, ponieważ w oknie tym można znaleźć prawie cala odpowiedź na nasze zapytanie i wcale nie wejść na stronę, na której znajdują się ów informacje, a co za tym idzie użytkownik nie ma szans zapoznać się z pełną ofertą danej firmy. Kolejną nowością jest rozdzielanie wyników przez Google Maps. Bardzo często 1 rezultat pojawia się przed mapą, a reszta wyników pod nią. Konsument przewija więc mapę w dół, bardzo często nie zauważając pierwszego wyniku i wtedy największą klikalność mają rezultaty 2-4.

Zastanawiacie się teraz pewnie jak w ogóle znaleźć się na takich wysokich pozycjach wyników wyszukiwania. Po pierwsze jak już pisaliśmy we wcześniejszych artykułach, Wasza strona internetowa musi być dobrze przygotowana pod kątem optymalizacji SEO. Musi być wykonana w technologii responsive, posiadać odpowiednie linki, słowa kluczowe, tagi. Dopiero tak przygotowaną stronę można pozycjonować do wyszukiwania top 10 wyników.

Co to jest pozycjonowanie?

Wiele lat temu pozycjonowanie polegało głównie na budowaniu linków i umieszczaniu ich na zewnętrznych stronach. Im więcej takich linków polecających w sieci tym wyższa pozycja w wynikach.  Na szczęście w latach 2011-2012 Google wypuścił algorytm Pandy i Pingwina, które utarł nosa firmom zajmującym się nieetycznym pozycjonowaniem, które polegało na masowym umieszczaniu linków na stronach zewnętrznych, by znaleźć się na górze rezultatów wyszukiwania, choć de facto treści tych wyników wcale nie odpowiadały na zadane pytanie.  Algorytm Pandy postawił na wartość i jakość treści na stronach. Rezultat wyszukiwania miał przynieść jak największą trafność odpowiedzi. Pingwin zaś analizuje linki wskazujące na daną domenę i rozpatruje je pod kątem jakości. Algorytmy te wywrócił do góry nogami schemat pozycjonowania, na pierwszym miejscu stawiając tworzenie wartościowego contentu. Jeśli na stronach Waszych firm umieścicie oryginalną, własną treść napisaną przede wszystkim dla użytkownika, Panda dobrze ją oceni. Pingwin zaś przeanalizuje Waszą stronę i jej treść pod kątem nadużyć. Dlatego warto postawić na tworzenie wartościowych treści na przykład przez wprowadzenie na stronę firmowego bloga, na którym znajdą się cenne informacje i wskazówki dla Waszych klientów.

Reasumując, jeśli chcecie, aby Wasza firma była widoczna w sieci, opłaca się zaufać specjalistom zajmującym się marketingiem internetowym. Pomogą oni Wam w pozycjonowaniu strony, tworzeniu wartościowych treści lub poprowadzą kampanię Google Ads, o czym szerzej w następnych wpisach.

Zobacz też

Lifting strony internetowej, czy jest mi już potrzebny?

Lifting strony internetowej, czy jest mi już potrzebny?

Zacznijmy od tego, że w dzisiejszych czasach chcąc nie chcąc posiadanie strony www jest koniecznością. Nawet jeśli ma to być tylko prosty projekt strony internetowej, jest obowiązkowy. Jeśli Twoja strona www tworzona była na początku XXI wieku lub o zgrozo jeszcze...

Kampanie reklamowe Facebook’a, czy warto w nie inwestować?

Kampanie reklamowe Facebook’a, czy warto w nie inwestować?

Odpowiedź brzmi, koniecznie! A raczej, dlaczego jeszcze tego nie robicie? Firma Marka Zukenberga przez ostatnie kilka lat bardzo mocno rozwinęła swoje narzędzia dla reklamodawców. Facebook jest królem zbierania o nas wszelkich danych, dlatego też zostawił swoją...

Najpopularniejsza reklama w Internecie – Google Ads

Najpopularniejsza reklama w Internecie – Google Ads

Każdy użytkownik Internetu codziennie spotyka się z tysiącami reklam, przeglądając strony www. Mają one różne postacie, jedne irytują, drugie przyciągają uwagę. Jedne są skuteczniejsze dla danej branży inne dla innej. W chaosie i gąszczu tych wszystkich banerów,...

FanPage – czy może być alternatywą dla strony internetowej?

FanPage – czy może być alternatywą dla strony internetowej?

W poprzednim artykule opisaliśmy, od czego zacząć, jeśli chcecie wejść z własnym biznesem do Internetu – czyli od strony internetowej. Alternatywą dla niej, ale tylko w przypadku niektórych firm, może być założenie firmowego profilu na Facebooku i prowadzenie...

Strony internetowe – jak zaistnieć w sieci?

Strony internetowe – jak zaistnieć w sieci?

W dzisiejszych czasach, kiedy w Polsce jest ponad 30,5 miliona użytkowników internetowych każda firma, która chce się rozwijać, musi zaistnieć w Internecie. Kiedyś wystarczało posiadać wizytówkę firmową z telefonem i adresem, lecz w 2020 roku to już zdecydowanie za...