W poprzednim artykule opisaliśmy, od czego zacząć, jeśli chcecie wejść z własnym biznesem do Internetu – czyli od strony internetowej. Alternatywą dla niej, ale tylko w przypadku niektórych firm, może być założenie firmowego profilu na Facebooku i prowadzenie FanPage’a.
Na początku 2020 roku w Polsce na tym serwisie społecznościowym było aktywnych około 19 mln Polaków. Globalna sieć użytkowników tego portalu w dobie pandemii dobiła do 3 mld facebookowiczów. Jest to ogromny potencjał do promowania swojej firmy w internecie. Facebook daje mnóstwo możliwości i jest bardzo intuicyjny w obsłudze. Do podstawowego prowadzenia profilu firmy nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy. Programiści przygotowali cały panel pomocy z klarownymi wskazówkami, od czego zacząć i jak poprowadzić FanPage. Bardziej zaawansowane usługi Facebooka jak promowanie postów czy reklama FacebookAds wymaga już specjalistycznej wiedzy, jeśli ma przynieść wymierne skutki, a kampanie reklamowe nie mają być przepalone.
Jak uzupełnić profil?
Użytkownicy Facebooka to przede wszystkim osoby nastawione na znalezienie krótkich czytelnych informacji, o ciekawym designie i tematyce. Statystyki pokazują, że przeciętny posiadacz Facebooka loguje się na nim nawet do 20 razy dziennie tylko po to, by sprawdzić co słychać u znajomych i polajkować ich aktywności. Dlatego przy tworzeniu profilu dla Twojej firmy tak istotna jest treść informacji, jakie tam zawrzecie. Ważne, aby konto uzupełnić rzetelnie od A do Z, nie pominąć żadnych istotnych wiadomości pomocnych w ukierunkowaniu Twoich przyszłych fanów, którzy z czasem staną się klientami. Treści na Twoim profilu powinny być kluczowe. Nie wypisujcie całej historii firmy, której początki sięgają 1990 roku z opisem rok po roku – facebookowicze nie mają czasu na czytanie takich esejów. Przy opisie zawrzyjcie tylko kilak informacji, które miały wpływ na rozwój i jakość Waszej firmy. Decydujące jest, aby zawrzeć pełne dane adresowe firmy dokładną lokalizację, telefon, mail tak, aby klient w razie dodatkowych pytań nie musiał jeszcze googlować Was w sieci, tylko żeby znalazł pełne informacje na Fanpage’u.
Prostota jest szczytem wyrafinowania – grafiki, zdjęcia, loga.
Po słowie pisanym czas na coś dla oka, czyli uzupełnienie zdjęcia profilowego i cover photo. Najważniejsze, aby zdjęcia umieszczana na Waszym profilu nie łamały praw autorskich. Najłatwiej zatem umieszczać własne fotografie, loga czy grafiki lub korzystać z ogólnodostępnych darmowych baz z grafiką i zdjęciami. Nie musicie być zawodowymi grafikami czy fotografami, aby Wasz Fanpage był estetyczny, postawcie wtedy na prostotę. Jako zdjęcie profilowe wstawcie po prostu logo waszej firmy, aby fani mogli już od początku identyfikować Waszą markę. W zdjęciu w tle możecie umieścić fotografię dostępną w bankach zdjęć związanych z Twoją branżą.
Mam profil i co dalej?
Teraz najważniejsze jest, aby świat dowiedział się o Twoim firmowym profilu. Najłatwiej zacząć od zapraszania do polubienia Waszego fanpage’a swoich znajomych. Większość z nich zalajkuje go dlatego, że lubi Was, ale nie o to w tym chodzi. Oni będą tylko pośrednikiem w udostępnianiu informacji o Waszym przedsiębiorstwie. Musicie teraz zacząć udostępniać posty na swojej tablicy, by przyciągnąć znajomych Waszych znajomych, jak i całkiem obcych ludzi, którzy po prostu szukają usług firmy z Waszej branży. I tu sprawa zaczyna się trochę komplikować. Jeśli jesteście sklepem czy sprzedajecie konkretne usługi, nie wystarczy powrzucać postów z dostępnymi produktami, taki profil nie będzie chętnie odwiedzany przez użytkowników. Fani czekają na zajmujące posty z informacjami, ciekawostkami, realizacjami czy filmami o tym, jak tworzy się Wasz produkt/usługa. Oczywiście na tablicy muszą znaleźć się także posty produktowe czy reklamowe, ale nie mogą one być w przeważającej ilości. Trzeba je zrównoważyć z wartościowymi treściami. Facebookowicze lubią wchodzić w interakcje, musicie zachęcić ich do podjęcia aktywności, polajkowania zdjęcia, skomentowania filmu czy treści. Jeśli macie lekkość pisania możecie sobie z tym poradzić, jednak jeśli macie umysł raczej ścisły warto skorzystać z prowadzenia profilu przez wyspecjalizowane agencje zajmujące się Social Mediami. Specjaliści w tej dziecinie wiedzą co teraz jest na topie jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej dla Waszej branży. Oni z łatwością poradzą sobie także w promowaniu odpowiednich postów, tworzeniu kampanii reklamowych i zdefiniowaniu grup docelowych dopasowanych dla Twojej firmy. Częstym modelem prowadzenia facebookowego profilu jest także współtworzenie go z agencją. Marketingowcy prowadza kampanie reklamowe i treści promujące, a Wy zamieszczanie inne codzienne posty lub posty produktowe.
W taki o to sposób można mieć tanią wersję strony internetowej jednakże ważne jest, aby pamiętać, iż nie będzie on spełniał w pełni roli witryny i zawsze będzie zależny od widzimisię Facebooka, który co chwilę wprowadza nowe zasady działalności profili i ogranicza ich widzialność. FanPage nie nadaje się także do pozycjonowania, nie można do niego podpiąć narzędzi do analityki i wielu innych przydatnych mechanizmów promowania firmy w internecie. Firmowy profil na Facebooku docelowo powinien być uzupełnieniem naszej strony internetowej i narzędziem do reklamy i komunikacji z klientami.