Kampanie reklamowe Facebook’a, czy warto w nie inwestować?

Odpowiedź brzmi, koniecznie! A raczej, dlaczego jeszcze tego nie robicie? Firma Marka Zukenberga przez ostatnie kilka lat bardzo mocno rozwinęła swoje narzędzia dla reklamodawców. Facebook jest królem zbierania o nas wszelkich danych, dlatego też zostawił swoją konkurencję w tyle pod kątem możliwości dobrania odpowiedniej grupy docelowej. Bardzo dużo profili Facebookowych zakładanych było wiele lat temu, kiedy nasze społeczeństwo nie było jeszcze tak uczulone na ochronę swoich danych osobowych. Przy zakładaniu profilu Facebook pyta nas o wszystko. Oczywiste dane jak data urodzenia (przecież znajomi muszą wiedzieć, kiedy złożyć mi życzenia), płeć, miejsce zamieszkania, urodzenia, miejsce pracy, ukończone szkoły. Po dane nietypowe jak status związku, wyznanie, poglądy polityczne, nazwisko panieńskie, ulubione cytaty, filmy, książki, hobby, sport, muzyka itd. itd. Ochoczo uzupełniamy te dane, ponieważ naturą człowieka jest chwalenie się sobą. Oczywiście w ostatnich latach bardziej zaczęliśmy dbać o swoje dane osobowe, jednak dalej większość społeczeństwa raczej umieści na swojej tablicy post typu „… zabraniam Facebookowi udostępniania moich danych osobowych itp.” niż usunie te dane z profilu lub zmieni ich statusy z publicznych na prywatne/ukryte. Dzięki temu oraz wielu innym algorytmom, które śledzą nasze zachowania na Facebook’u np. polubienia strony, komentowanie postów, wizyty na profilach, przynależność do grup, reklamodawca ma bardzo szerokie pole do popisu w tworzeniu odpowiedniej grupy odbiorców, do której mają dotrzeć jego reklamy.

Stworzenie reklamy w 7 krokach.

Narzędzie Facebook’a do tworzenia kampanii reklamowych jest dosyć proste w obsłudze i większość osób powinna sobie z nim poradzić. Inną sprawą jest sama jakość i skuteczność takiej reklamy stworzonej przez osobę niemającej wiedzy o Social Mediach i content marketingu.

Krok 1:

Podpięcie płatności za reklamy, ponieważ są one oczywiście płatne. Tu mamy do wyboru metodę płatności kartą kredytową, kontem PayPal i promocyjnymi kuponami Facebook’a. Potem przechodzimy już do kwestii technicznych tworzenia kampanii.

Krok 2:

Wybierz cel. I tu może już pojawić się pierwszy problem, bo żeby dobrze stworzyć kampanię, trzeba dobrze obrać cele. Mamy 3 grupy celów: rozpoznawalność, działania i konwersje.

Każdy cel jest dobrze opisany, więc nie powinno być problemu z doborem odpowiedniego dla Waszego zamierzenia o ile macie jakiś plan działania przy tworzeniu kampanii reklamowej.

Krok 3:

Wybór grupy odbiorców. Jest w czym wybierać. Waszą reklamę możecie wyświetlać osobom w danym wieku, o danej płci czy w konkretnej lokalizacji. Oprócz tego do wyboru mamy konkretne zachowania i zainteresowania odbiorców. Możemy też wykluczać jakąś grupę osób, jeśli wiemy, że nie na pewno nie znajduje się w naszej grupie klientów.

Krok 4:

Umiejscowienie reklamy. Możecie wybrać automatyczne, wtedy Facebook sam zadecyduje, w jakiej platformie będą się wyświetlać reklamy albo ustawić je ręcznie. Do wyboru mamy Facebook, Instagram, Messenger i Audience Network.

Krok 5:

Budżet i okres emisji. Możecie określać albo budżet dzienny, albo budżet na cały zaplanowany czas trwania kampanii. To trudny moment i wiele osób „przepala” budżet i wydaje za dużo, bo podobne efekty mogą być osiągane przy mniejszym budżecie. Trzeba być rozważnym i uważnym nie zawsze więcej znaczy lepiej.

Krok 6:

Format reklamy. Wachlarz formatów jest spory. Można wskazać pojedyncze zdjęcie, film, karuzelę, pokaz slajdów i wiele innych. Wybór zależy od tego, co reklamujecie i jakiej jakości są Wasze materiały reklamowe. Czasem lepiej zrobić slajd z ładnych jakościowo zdjęć niż puścić słabej jakości film.

Krok 7:

Aukcja reklamowa. Wasza pierwsza myśl to pewnie: jak aukcja, nie chce sprzedawać na aukcji?! To nie tak, to Wasza reklama będzie brała udział w aukcji. Bo przecież oprócz Was jest wiele innych przedsiębiorców, którzy chcą dotrzeć do podobnych grup odbiorców. Facebook nie wyświetli ich wszystkich. Jeśli do danego odbiorcy przypisanych jest kilka reklam, odbywa się diagnostyka trafności reklam składająca się z 3 elementów. Ten, kto wygra, tego reklama zostanie wyświetlona odbiorcy. Warto wiedzieć, jakie to elementy, aby tę część przygotowania reklamy, zrobić poprawnie by wygrywać aukcję. Pierwszy element to oferta, czyli kwota, jaką reklamodawca jest gotowy zapłacić za uzyskanie oczekiwanego efektu. Drugi, szacunkowy współczynnik działań, algorytm ocenia reakcję odbiorców i ich konwersję na podobny typ reklam. Trzeci czynnik to jakość reklamy, określana na podstawie różnych źródeł oceniania przez Facebooka.

Voilá macie już gotową reklamę, ale… no właśnie na Facebook’u zawsze jest jakieś ale. System może odrzucić lub przerwać w trakcie kampanii Waszą reklamę z powodu złej treści czy grafiki. O ile zrozumiałe jest odrzucenie np. z powodu użycia wulgaryzmów czy treści np. rasistowskich, o tyle algorytmy potrafią przyczepić się naprawdę do dziwnych sformułowań. Np. użycie słowa dłużnik może zostać odrzucone, ponieważ słowo to może piętnować i oceniać człowieka. Jest jeden z powodów, dla którego warto powierzyć kampanie reklamowe na Facebook’u profesjonalnym agencjom marketingowym jak nasza.

Zobacz też

Strona internetowa dla agencji pracy. O czym pamiętać?

Strona internetowa dla agencji pracy. O czym pamiętać?

Jak już wspominaliśmy we wcześniejszych artykułach, w dzisiejszych czasach każda firma powinna mieć stronę www. Nieważne czy jest to pracownia architektoniczna, firma budowlana czy sprzedaż ubrań dla dzieci. Należy jednak pamiętać, że każda strona internetowa będzie...

Lifting strony internetowej, czy jest mi już potrzebny?

Lifting strony internetowej, czy jest mi już potrzebny?

Zacznijmy od tego, że w dzisiejszych czasach chcąc nie chcąc posiadanie strony www jest koniecznością. Nawet jeśli ma to być tylko prosty projekt strony internetowej, jest obowiązkowy. Jeśli Twoja strona www tworzona była na początku XXI wieku lub o zgrozo jeszcze...

Najpopularniejsza reklama w Internecie – Google Ads

Najpopularniejsza reklama w Internecie – Google Ads

Każdy użytkownik Internetu codziennie spotyka się z tysiącami reklam, przeglądając strony www. Mają one różne postacie, jedne irytują, drugie przyciągają uwagę. Jedne są skuteczniejsze dla danej branży inne dla innej. W chaosie i gąszczu tych wszystkich banerów,...

Pozycjonowanie – kto i jak znajdzie Was w sieci?

Pozycjonowanie – kto i jak znajdzie Was w sieci?

Kiedy macie już własną stronę internetową lub założony FanPage to dopiero połowa sukcesu. Nawet najlepiej przygotowana domena czy efektowny Facebook niestety nie wystarczą, aby świat dowiedział się o Waszej działalności.  Użytkownik internetu musi Was znaleźć w sieci....

FanPage – czy może być alternatywą dla strony internetowej?

FanPage – czy może być alternatywą dla strony internetowej?

W poprzednim artykule opisaliśmy, od czego zacząć, jeśli chcecie wejść z własnym biznesem do Internetu – czyli od strony internetowej. Alternatywą dla niej, ale tylko w przypadku niektórych firm, może być założenie firmowego profilu na Facebooku i prowadzenie...

Strony internetowe – jak zaistnieć w sieci?

Strony internetowe – jak zaistnieć w sieci?

W dzisiejszych czasach, kiedy w Polsce jest ponad 30,5 miliona użytkowników internetowych każda firma, która chce się rozwijać, musi zaistnieć w Internecie. Kiedyś wystarczało posiadać wizytówkę firmową z telefonem i adresem, lecz w 2020 roku to już zdecydowanie za...